Nico Calabuig ha assenyalat que “el poeta Vicent Andrés Estellés és una figura clau de la literatura valenciana. Per això proposem que Ontinyent se sume a l’Any Estellés i programe una sèrie d’activitats culturals i educatives al voltant de la seua figura i obra”

El grup municipal Compromís per Ontinyent ha presentat la seua moció al Ple Municipal de gener, en la qual es proposa declarar l’any 2024 com a Any Estellés a Ontinyent. La iniciativa, registrada pel portaveu del grup valencianista i Cap de l’Oposició, Nico Calabuig, incideix en la importància del poeta Vicent Andrés Estellés com a figura clau de la literatura valenciana, i recull una sèrie de compromisos en l’àmbit local per a commemorar l’any del centenari del seu naixement, entre els quals destaca el desenvolupament d’una agenda d’activitats a través de l’Àrea de Cultura i l’Oficina de Promoció Lingüística de l’Ajuntament d’Ontinyent.

En paraules del regidor i portaveu de Compromís per Ontinyent, Nico Calabuig, “Vicent Andrés Estellés va ser un dels poetes, escriptors i periodistes valencians més destacats del segle XX, amb una àmplia producció literària, i una trajectòria plena de guardons i reconeixements, com el Premi d’Honor de les Lletres Valencianes en 1984, o la Medalla d’Or al mèrit de les Belles Arts del Ministeri de Cultura, a títol pòstum. Estellés ens ha deixat un ric llegat literari, on destaquen poemaris que descriuen el País Valencià des de l’estima i la reivindicació. A més, la seua obra ha continuat viva amb activitats com les Festes Estellés, o a través dels seus poemes musicats per diferents artistes. Ara, en el centenari del seu naixement, proposem que Ontinyent se sume a l’Any Estellés”.

Calabuig ha apuntat que “recordar i commemorar els nostres escriptors i escriptores il·lustres no només és un acte de justícia històrica i cultural, sinó que també és una manera efectiva de dinamitzar les indústries culturals, i fomentar la lectura i la literatura en valencià. D’aquesta manera es va fer en 2022 amb l’Any Fuster. Malauradament, l’actual govern de la Generalitat de PP i Vox no està apostant per la nostra cultura i llengua. Per això és més important encara que els ajuntaments, de la mà d’altres institucions i entitats cíviques, treballem en aquesta línia”.

El Cap de l’Oposició ha destacat que “a la moció recollim diferents acords. El primer d’ells és declarar l’any 2024 com a Any Estellés a la nostra ciutat. A partir d’ací, plantegem l’impuls, a través de l’Àrea de Cultura i l’Oficina de Promoció Lingüística de l’Ajuntament d’Ontinyent, d’un programa d’activitats dirigides a promocionar la figura d’Estellés, en coordinació amb diferents entitats cíviques i culturals que també treballen en aquesta línia”.

“A més, a la moció reclamem que s’inste a la Generalitat Valenciana i a la Diputació de València a crear i facilitar als municipis valencians recursos didàctics i educatius, per al coneixement de l’obra d’Estellés en centres educatius i biblioteques municipals. També plantegem que s’inste al Consell de la Generalitat a declarar l’Any Estellés, i a organitzar i coordinar un cicle d’activitats on participen totes les institucions i entitats implicades. Les administracions superiors valencianes no poden viure d’esquena a la nostra cultura i literatura, i tindre aquesta deixadesa de funcions en la promoció de figures tan influents com Vicent Andrés Estellés”, ha remarcat Calabuig.

Nico Calabuig ha conclòs subratllant que “esperem comptar amb el vot favorable de tota la Corporació. Els ontinyentins i ontinyentines tenim inquietuds culturals i literàries, i comptar amb un programa d’activitats al llarg dels mesos, en el marc de l’Any Estellés, contribuirà a enriquir l’oferta cultural i social d’Ontinyent, i a difondre la seua figura i obra entre tots els públics”.

Mocions sobre Palestina i el Dret Civil Valencià

El grup municipal Compromís per Ontinyent també ha registrat altres dos mocions, relatives al genocidi que està patint Palestina i la recuperació del Dret Civil Valencià.

“Aquest mes hem registrat dos propostes més, de dos temes importants. Per una banda, hem presentat una moció per instar el Govern d’Espanya a exigir a Israel el compliment de les resolucions de Nacions Unides sobre Palestina, que consisteixen en retirar els territoris ocupats i posar fi a l’expansió d’assentaments il·legals israelians en territori palestí. També reclamem un alto el foc immediat i que es garantisca l’ajuda humanitària per al poble palestí, i condemnem la violència del govern d’Israel i de Hamàs contra la població civil”, ha exposat Calabuig.

El portaveu ha destacat que “pel que fa a la moció del Dret Civil Valencià, es proposa al Congrés i al Senat que, en l’aprovació de la reforma de l’article 49 de la Constitució que està portant-se a terme, també s’admeta l’esmena per a la recuperació efectiva del nostre dret civil propi. La societat civil i el municipalisme reclamem que no se’ns discrimine i que es garantisca definitivament el nostre àmbit de gestió propi, previst en l’Estatut d’Autonomia. Així mateix, demanem l’aprovació d’una campanya institucional de suport al nostre Dret Civil”.

“Durant la Junta de Portaveus vam insistir en la importància de les dos qüestions, i vam plantejar a la resta de grups polítics que analitzaren amb deteniment les mocions, per tal de poder convertir-les en declaracions institucionals de tota la Corporació. Esperem que puga ser així”, ha finalitzat Nico Calabuig.