COMUNICAT DEL GRUP MUNICIPAL COMPROMÍS PER ONTINYENT

Des del Grup Municipal Compromís per Ontinyent volem donar resposta a les afirmacions de la regidora de Sostenibilitat, facilitades als mitjans de comunicació per part de l’Ajuntament d’Ontinyent, en relació amb la nota de premsa que aquest grup va publicar aquest dijous, 14 de maig.

En primer lloc, volem incidir en què la nota de premsa que vam fer arribar ahir als mitjans de comunicació és la nostra reflexió sobre la necessitat de donar solució a la problemàtica de les cremes a Ontinyent. En eixe sentit, la nota planteja intencions, i en cap cas crítiques. De fet, fins i tot destaca i valora el sistema existent de triturat de restes, que va posar en marxa l’Ajuntament d’Ontinyent després que es produïra la mobilització ciutadana en la plataforma Stop Cremes. Així, el nostre objectiu és aprofundir en el coneixement i l’ús d’aquest sistema. Una qüestió que, fins on tenim entés, compartim amb el govern municipal i la responsable de l’àrea de Sostenibilitat, la senyora regidora Sayo Gandia.

Evidentment, ens referim a aquells residus vegetals que es generen i cremen al disseminat d’Ontinyent, i que provenen de matolls, arbres fruiters i ornamentals, i altres plantes. Aquests són els recursos sobre els quals incidim en la nota, de cara a intensificar la conscienciació i l’ús d’alternatives a la crema. És suficientment clar que parlem d’aquests residus, ja que citem el sistema de triturat com a principal alternativa, i aquest sistema s’enfoca a la gestió d’aquests residus vegetals.

Respecte a la qüestió competencial que apunta la regidora de Sostenibilitat, cal que aclarim que la nota fa referència a l’Ajuntament perquè és l’òrgan de govern més proper i és lògic que l’interpel·lem, amb l’objectiu que puga liderar la recerca de solucions. No obstant això, en cap cas estem exigint o reclamant cap acció exacta per part de l’Ajuntament més enllà d’una declaració d’intencions i l’obertura d’un debat, i prova d’això és que la nostra proposta no figura en el registre de l’Ajuntament d’Ontinyent com a escrit, prec o pregunta, com sí que s’ha fet quan altres peticions del nostre grup municipal han sigut, a més, exigències concretes al govern municipal.

Des de Compromís per Ontinyent hem recuperat la idea que ja vam esmentar en gener d’intensificar la conscienciació i ús dels sistemes alternatius a les cremes, perquè considerem necessari que es fomenten encara més aquestes alternatives. Prova d’això és el malestar de bona part de la ciutadania amb els problemes de qualitat de l’aire i contaminació que provoquen les cremes. A més, la nota recull una reflexió oberta sobre la possibilitat de convertir el problema en una oportunitat d’economia circular i sostenible, i fer de les restes vegetals un potencial compostatge, adequadament tractat. Si cal que aquest sistema es propose a altra administració competent en la matèria, qui millor ho pot transmetre és qui coneix la problemàtica de més a prop, és a dir, l’Ajuntament d’Ontinyent. En eixe sentit, ens oferim a col·laborar, perquè allò que ens importa és la resolució del problema. Tenim clar que la qüestió és prioritària per al nostre grup, i per a la nostra formació política, ja que la sostenibilitat i l’ecologisme són valors i pilars fonamentals de Compromís.

Aquest grup municipal i els seus dos representants, Nico Calabuig i Paloma Alberola, no continuarem amb polèmiques estèrils que naixen de lectures parcials o interessades d’un contingut de premsa. Ens sembla preocupant que fins i tot puga existir alguna intenció de desvirtuar el debat, llevar-li pes i desviar l’atenció cap a altres qüestions, en lloc d’afrontar-lo amb serietat. A més, lamentem profundament que les contínues propostes, reflexions i aportacions de millora que estem fent pensant en el bé d’Ontinyent, siguen sovint rebudes amb mostres de menyspreu, prepotència i rebuig per part de la majoria absoluta de La Vall ens Uneix. Per tant, demanem al govern municipal que corregisca aquesta actitud que va en detriment del respecte per la pluralitat democràtica i la necessària cooperació política que, ara i sempre, les ontinyentines i ontinyentins necessitem.

En el camí de la proposta, el govern municipal de La Vall ens Uneix trobarà sempre a Compromís per Ontinyent. En canvi, en el camí de la polèmica, l’intent de descrèdit i el desviament del sentit de la nostra publicació no entrarem ni destinarem més forces. El regidor i la regidora de Compromís per Ontinyent no estem a l’Ajuntament per a enfrontar-nos amb el govern municipal per motius banals, sinó per a proposar camins alternatius, treballar i també fiscalitzar en aquelles qüestions que considerem. En aquesta línia seguim i seguirem, perquè tenim la responsabilitat de treballar per la ciutadania d’Ontinyent.

Nicolau Calabuig i Serna

Regidor i portaveu de Compromís per Ontinyent