Nico Calabuig i Serna
Regidor i portaveu de Compromís a l’Ajuntament d’Ontinyent

Una vegada s’han complit els 100 dies de la nova legislatura a l’Ajuntament d’Ontinyent, és l’hora de fer un primer balanç de la gestió realitzada pel govern municipal.

Des del primer minut, Compromís per Ontinyent vàrem manifestar la nostra voluntat de plantejar una oposició exigent i responsable, a través de la qual posar de relleu les qüestions millorables de la gestió del govern i donar el nostre suport en aquells grans temes d’interès general per a la ciutat.

Respecte a la fiscalització del govern municipal, la principal conclusió que podem extraure, a la llum dels recents esdeveniments, és que tenim un govern sense un projecte clar de ciutat, que es deixa portar en funció de la pressió ciutadana i de l’oposició.

No debades, l’actitud immobilista davant els efectes del canvi climàtic sols s’ha vist corregida quan col·lectius com Ontinyent en Bici han reclamat la necessitat de realitzar activitats de conscienciació en la setmana de la mobilitat sostenible. Després de les crítiques del teixit social, unides a la pregunta presentada pel nostre grup el passat estiu sobre les mesures referents a lluitar contra la contaminació, el govern va anunciar la gratuïtat del transport públic a partir de l’any vinent. Una mesura positiva que aplaudim i celebrem, malgrat que semble una reacció al clamor dels sectors més progressistes de la ciutat, i no una convicció real de la majoria absoluta que governa.

De la mateixa manera, la falta de sensibilitat del govern amb el patrimoni històric arquitectònic d’Ontinyent es va vore corregida després de la formació d’una plataforma ciutadana en defensa del patrimoni a través de les xarxes socials, en resposta a les recents actuacions en La Vila i el projecte de remodelació dels jardins de La Glorieta, el qual contemplava inicialment la demolició de l’antiga Casa del Jardiner, edifici protegit pel seu valor patrimonial que se salvarà gràcies a la pressió veïnal.

Al nostre entendre, estos dos fets demostren que, de no ser per una societat civil i una oposició compromeses amb les transformacions socials, mediambientals i econòmiques que necessita Ontinyent, la majoria absoluta presidida per Jorge Rodríguez mantindria un perfil conservador.

Però des de Compromís, a més de fer oposició fiscalitzant l’acció del govern, també treballem la gestió i les propostes en positiu pel bé de la ciutat. Per això vàrem acceptar les regidories delegades de Consum i Arxiu. Esforçar-nos per intentar dotar-les de recursos, i destacar el seu important paper i rellevància són alguns dels nostres objectius. Creiem que dos aspectes tan fonamentals com el patrimoni, i la seua incidència en la comprensió de l’Ontinyent del present, i el consum, que per una banda ens afecta a tots, com a consumidors, i va molt lligat amb la imprescindible idea de sostenibilitat, ben bé ho mereixen.

A més, com que Compromís som l’únic partit present a l’Ajuntament d’Ontinyent i al Govern Valencià, a principis de la legislatura vàrem proposar a l’alcalde Jorge Rodríguez assumir una Regidoria de Relacions Institucionals que vetlara per una interlocució fluïda en benefici de la nostra ciutat. Malauradament, el senyor Rodríguez va rebutjar el nostre oferiment. Tanmateix, això no ens va fer perdre l’esperança en la necessitat d’unir esforços per garantir l’arribada d’inversions necessàries, com les que prompte seran una realitat gràcies a la Generalitat Valenciana, destacant especialment les obres de millora en tots els centres educatius públics de la ciutat, a través del Pla Edificant de la Conselleria d’Educació que dirigeix el nostre company Vicent Marzà.

El treball en positiu del grup que encapçale també es basa en fer propostes constructives dirigides al progrés de la ciutat. En matèria de transparència, vàrem proposar la retransmissió dels plenaris municipals per televisió incorporant-los al contracte de les retransmissions de les festes, per no generar una despesa addicional, però la majoria absoluta de La Vall ens Uneix va votar en contra de la proposta.

El mes de setembre va estar marcat per la gota freda, la qual ens va recordar que el canvi climàtic ja està ací i agreujarà els fenòmens meteorològics. Els efectes del temporal van ser devastadors en molts indrets del nostre terme. Des de primera hora vam oferir la nostra ajuda al govern en tot allò que estiguera en la nostra mà. De fet, a través del nostre diputat al Congrés Joan Baldoví, vàrem presentar al parlament espanyol una proposta per agilitzar les ajudes.

Una vegada atesa la urgència més immediata gràcies a l’esforç dels cossos de seguretat i emergències, personal de Serveis Socials i voluntariat, vàrem presentar la moció que veníem treballant des d’abans de la DANA per la declaració de l’Emergència Climàtica a Ontinyent i el desplegament de mesures de foment de la mobilitat sostenible, les energies renovables o el consum de proximitat. Així mateix, hem presentat altra proposta per l’elaboració d’un Pla d’Actuació Municipal davant el Risc d’Inundacions (PAMRI), el qual no existeix encara, tot i ser obligatori perquè la nostra ciutat es troba al llistat de municipis valencians en risc alt d’inundació.

Com veuen, tot i ser un grup xicotet amb dos regidors sense dedicació exclusiva i amb un únic secretari, les ganes de treballar per Ontinyent i millorar la ciutat des de la crítica, la proposta i la gestió són la força que ens impulsa dia a dia a somiar un futur més plural, progressista i sostenible.