Vull compartir amb vosaltres aquest article que vaig escriure fa quasi un any quan Marcos Morau va guanyar el Premi Nacional de Dansa perquè conegau millor al jove ontinyentí coreògraf que serà guardonat aquesta setmana amb el Premi 9 d’Octubre d’Ontinyent.

Encara em dura la sensació de la pell de gallina… l’emoció de llegir “Me han concedido el Premio Nacional de Danza! National Dance Award 2013!” a la pàgina de Facebook de Marcos Morau.

Conec Marcos des de ben jovenet i vaig ser testimoni des del bell principi pel seu amor incondicional per la dansa, del seu desig de ser coreògraf i dels seus inicis a València. Se li intuïa clarament que valia per a això. Tants i tants es queden pel camí… (jo, entre ells) que en aquell moment era impossible imaginar que arribaria fins on ha arribat. A ser un dels GRANS. Sí, en majúscules.

Recorde un dia que tornàvem de festeta, per l’avinguda Blasco Ibáñez, ell al mig, amb la seua amiga Carmina d’un braç i jo de l’altre entonant “Put the Blame on Mame”. Memorable. Memorable que Marcos no poguera simplement cantar i començara a ballar. Agafat a un arbre, pujant a un banc i alçant els braços amb eixe art que només els grans tenen. Se li intuïa. I tant que se li intuïa. Recorde molt altres dies al pis d’estudiants que jo compartia amb la meua germana quan venia l’artista de visita i em deia: “Sílvia, per favor, mira açò!” i em feia uns passos que havia inventat… brutal. Un geni. Amant incondicional com sóc de la dansa, em queia la bava mirant-lo. Quina il·lusió, quines ganes… i quin art.

Saber que arribaria lluny, ho sabia de ben cert, però tant…

Marcos es va llicenciar en Coreografia (amb la màxima qualificació i amb el Premi Extraordinari) al Conservatori Superior de Dansa de València, a l’Institut del Teatre de Barcelona i al Movement Research de Nova York. Quasi res… Va realitzar el seu projecte d’ajudant coreogràfic en la companyia holandesaNederlands Dans Theater II i en la Companyia IT Dansa de Barcelona (dirigida per Catherine Allard).

Ací faig uns breu incís per a qui no està familiaritzat amb el món de la dansa. ElNederlands Dans és una de les companyies de dansa contemporània més importants del món. Es destaca per la impecable tècnica i els atrevits conceptes. Un nou concepte de la dansa. El Nederlands Dans Theater II és la formació de la companyia per a ballarins de 17 a 22 anys, on perfeccionen la seua tècnica.

Cursant el Màster en Teoria de la Dramatúrgia va fer d’assistent coreogràfic de Cesc Gelabert, fundador i director de la companyia Gelabert-Azzopardi i guanyador també del Premio Nacional de Danza.

El 2005 Marcos funda La Veronal, companyia formada per artistes procedents de la dansa, el cinema, la literatura i la fotografia. Marcos crea amb La Veronal una sèrie de peces que prenen com a punt de partida un país o ciutat: Suècia (2009), Maryland (2010), Finlàndia (2010), Rússia (2011), Moscow (2011), Islàndia(2012), Siena (2012), Portland (2013)… i que continue!

La companyia, associada al Mercat de les Flors, ha aconseguit crear una veu pròpia i situar-se en un lloc distingit en el mapa de la creació contemporània internacional actual. La Veronal va tancar el 2012 amb 25 funcions en 8 països diferents amb més de 6.000 espectadors. En aquest vídeo el podeu veure’l en acció a Brasil, on van viatjar per a inaugurar la 21a edició del Festival de Teatre de Curitiba amb Los Pájaros Muertos. En aquesta ocasió, la companyia va comptar amb la col·laboració de vint-i-cinc intèrprets i vint-i-cinc músics brasilers.

Pel que fa als premis, ja hi compta amb una bona llista. Marcos va obtindre el Premi al Millor Creador 2012 atorgat per la Revista Time Out i el Premi Sebastià Gasch 2013, atorgat per la Fundació FAD de les Arts i el Disseny (junt a Pablo Gisbert, cofundador de El Conde de Torrefiel, a qui dedicaré una altra entrada).

La Veronal ha guanyat premis en tots els certàmens coreogràfics nacionals i internacionals als quals s’ha presentat: Certamen Coreogràfic Internacional de Hannover, Certamen Coreogràfic de Copenhague, Concurs Coreogràfic de Madrid (2011, per Moscow), Masdanza / Festival Internacional de Dansa de Canàries, Millor espectacle en Fira Tàrrega (2011, per Pájaros Muertos), menció especial a la Fira Internacional de Dansa d’Osca i representació a la Biennal Internacional de Joves Creadors d’Europa.

Recentment, Marcos ha col·laborat en l’últim treball del coreògraf Cesc Gelabert i ha creat una peça per al Cross Connection Ballet (companyia vinculada al Royal Danish Theatre), ha estat convidat a crear peces noves per a les companyies sueques Norrdans i Skånes Dans Teater, per al Ballet de Teatres de la Generalitat Valenciana i per a la Compañía Nacional de Danza que s’estrenarà a principis de 2014 al Matadero Madrid: Nippon-Koku.

Si tot aquest recorregut l’ha fet amb només 30 anys d’edat i 9 de trajectòria professional… on pot arribar?? Estic convençuda que arribarà on es propose arribar. Des d’ací, Marcos, et desitge que així siga! I jo que ho puga veure!

SILVIASílvia Ureña
Secretària d’organització de Compromís per Ontinyent