La proposta presentada per Nico Calabuig i Paloma Alberola incideix en la importància de garantir el dret a la salut a tots els Estats, i la necessitat de posar solució a la pandèmia de forma ràpida i col·lectiva, a través de l’accés universal a les vacunes, per superar el bloqueig sanitari, econòmic i social actual

Aquest dimecres, el grup municipal Compromís per Ontinyent ha registrat una moció en la qual reivindica l’accés universal a les vacunes contra la COVID-19. La proposta presentada pel regidor Nico Calabuig i la regidora Paloma Alberola té com a objectiu que l’Ajuntament d’Ontinyent es posicione a favor de reclamar l’alliberament de les patents que hi ha sobre les vacunes i altres medicaments i tecnologies per combatre la COVID-19, com una manera de facilitar el procés de superació a escala mundial de la pandèmia.

El regidor i portaveu de Compromís per Ontinyent, Nico Calabuig, ha assenyalat que “l’objectiu de la nostra proposta és insistir en la importància d’eixir tots els Estats d’aquesta difícil situació. Actualment la producció i distribució de vacunes està patint moltes complicacions i endarreriments, a més de problemes de tipus polític. Les patents sobre les diferents vacunes desenvolupades estan frenant una recuperació més ràpida i necessària davant aquesta pandèmia que ja ha derivat en crisi sanitària, econòmica i social, i que a tot el món ha agreujat les desigualtats i ha suposat la mort de dos milions i mig de persones. Per això demanem que l’Ajuntament d’Ontinyent es posicione a favor de reivindicar l’alliberament de les patents”.

“Cal recordar que el desenvolupament de les vacunes ha comptat amb milions d’inversió pública dels Estats. Els diferents antídots desenvolupats són vitals per a poder superar aquesta situació, i cal que aquest pas es faça sense deixar enrere el dret a la salut de cap persona. Ara que hem aconseguit, després d’un esforç titànic de la ciència, la manera de guanyar-li al virus, està existint un fre econòmic per a véncer definitivament aquesta pandèmia. Molts laboratoris de tot el món podrien estar produint milers de dosis diàries de les diferents vacunes si aquestes estigueren alliberades de forma temporal de les seues patents. És la salut col·lectiva de tot el planeta i el bé comú el que està en joc”, ha exposat Calabuig.

Per la seua banda, la regidora i portaveu adjunta, Paloma Alberola, ha apuntat que “en la moció també demanem al Govern d’Espanya que s’implique més, i que s’encarregue de promoure, també a escala europea, aquest alliberament immediat de les patents i altres mesures de propietat intel·lectual que puguen obstaculitzar el dret a la salut de tots els Estats. També demanem al Govern estatal que col·labore en diferents mecanismes que ha desenvolupat l’Organització Mundial de la Salut (OMS) com a espais en els quals compartir coneixements tecnològics, dades i altres desenvolupaments relacionats amb la lluita contra la COVID-19, que puguen ser interessants i beneficiosos col·lectivament”.

Alberola ha subratllat que “així mateix, reclamem que tots els Estats cooperen a escala mundial i s’eliminen els obstacles que impedisquen garantir que les vacunes es desenvolupen i fabriquen en quantitat suficient, i es distribueixen a temps i de manera inclusiva a tot el món. Demanem que tots els Estats, empreses i organismes internacionals treballen amb l’objectiu comú de garantir que els productes sanitaris contra la COVID-19 siguen accessibles i assequibles per a totes les persones, sense discriminacions. Una situació tan extrema com la que hem patit i seguim patint necessita una altra actitud i manera de fer les coses per a superar-la”.

Des de Compromís per Ontinyent han conclòs recordant que “aquesta moció és la segona que hem treballat per al Ple d’aquest mes, després de la que ja vam registrar la setmana passada sobre la bonificació de l’IBI a les societats musicals i associacions culturals formatives” i han incidit que “esperem comptar amb el vot favorable de La Vall ens Uneix i el Partit Popular a aquesta moció. Ontinyent ha de posicionar-se de forma clara en la defensa del bé comú, i reivindicar la necessitat d’avançar de veritat cap al final d’aquesta angoixant pandèmia, ara que tenim en les nostres mans les solucions que fa mesos que esperàvem”.