El regidor Nico Calabuig i la regidora Paloma Alberola han destacat el valor d’aquestes dues mocions, “perquè reivindiquen la necessitat d’apropar la gestió als ajuntaments i a la Generalitat, ja que açò suposaria reforçar les institucions més properes a les persones, que són les més arrelades a la realitat, per tal de gestionar de forma eficient i correcta els recursos econòmics i programes que necessita la ciutadania”

Aquest passat dilluns, el grup municipal Compromís per Ontinyent registrava dues mocions per a ser debatudes i votades en el pròxim Ple Ordinari de l’Ajuntament, que se celebrarà el dijous 25 de juny. El regidor Nico Calabuig i la regidora Paloma Alberola han proposat per a aquest Ple la cogestió entre el Govern estatal i la Generalitat Valenciana de l’Ingrés Mínim Vital posat en marxa recentment, i la defensa de l’autonomia local de cara a poder gestionar els seus recursos econòmics i superàvits. Aquesta última proposta serà plantejada finalment com a declaració institucional dels tres grups polítics representats al consistori.

En relació amb la moció en defensa de l’autonomia local, el regidor i portaveu de Compromís per Ontinyent, Nico Calabuig, ha assenyalat que “és fonamental reivindicar conjuntament que quan els nostres ajuntaments tinguen superàvits puguen invertir-los per exemple en polítiques socials o de transició ecològica, sense patir limitacions per la regla de despesa. Hem d’evitar les tendències recentralitzadores del Govern d’Espanya, que pretenia confiscar els recursos dels ajuntaments. Per això, valorem positivament que la nostra proposta a l’Ajuntament d’Ontinyent puga convertir-se en una declaració institucional conjunta per part de Compromís, La Vall ens Uneix i el Partit Popular”.

En paraules de Calabuig, “la complexa situació econòmica, derivada de la pandèmia de la COVID-19, requereix actuacions ambicioses en l’àmbit social per part dels ajuntaments, que són la institució més propera a la ciutadania. Aquesta moció inclou diferents punts encaminats a reclamar que els ajuntaments puguen accedir a tots els seus superàvits i romanents de tresoreria per a afrontar la situació actual, així com altres propostes per a enfortir el paper i capacitats de les administracions locals”.

Per la seua banda, la regidora i portaveu adjunta, Paloma Alberola, ha incidit en la moció per la cogestió de l’Ingrés Mínim Vital. “Aquesta proposta reivindica la capacitat de la Generalitat Valenciana per a poder cogestionar aquesta ajuda. El Govern Valencià té en marxa la Renda Valenciana d’Inclusió des de l’any 2017, i això ha suposat un gran treball de formació al personal dels Serveis Socials, així com la incorporació de diferents mecanismes per a dur a terme aquestes gestions de forma eficient. És incomprensible que no s’aprofite tota eixa experiència, esforç i aprenentatge per a poder gestionar de forma conjunta entre l’Estat i la Generalitat aquesta nova ajuda”.

“Per tant, proposem que el Consell de la Generalitat Valenciana inste al Govern de l’Estat perquè es cogestione l’Ingrés Mínim Vital en conjunció amb la Renda Valenciana d’Inclusió, i que es porte a terme la transferència dels fons per a la seua gestió, i la unificació d’itineraris i de prestacions. Així mateix, demanem que des de l’Estat es garantisca un finançament suficient per al programa, i es faciliten les condicions de contractació per a poder afrontar la gestió d’aquesta ajuda per part dels Serveis Socials municipals”, ha apuntat Alberola.

Des de Compromís per Ontinyent han conclòs esperant l’aprovació d’ambdues iniciatives, “ja que reivindiquen la necessitat d’apropar la gestió als ajuntaments i a la Generalitat, que suposa enfortir les institucions més properes a les persones, les més arrelades a la realitat i capaces de gestionar de forma eficient i correcta els recursos econòmics i programes que necessita la ciutadania”.