Intervenció de la portaveu de Compromís per Ontinyent, Sílvia Urenya:

Actualment hi ha més de 100 polítics al nostre territori imputats per casos de corrupció vinculats al desenvolupament de la seua tasca pública.

En el plenari de febrer, vam portar una moció perquè Ontinyent se sumara a la petició que l’expresident Camps deixara el càrrec al Consell Jurídic Consultiu, un càrrec que s’hauria d’ostentar amb les mans netes.

Creiem que és de justícia que l’honor siga reservat a les persones honorables, a qui el mereixen pel treball que han fet pel bé comú.

Per això, hui portem al plenari, de nou, una reivindicació que considerem que no caldria fer en una societat avançada i democràtica. No hauríem d’estar debatint si retirem honors, perquè hauria de ser de lògica que, qui ostenta un càrrec públic, representant la ciutadania, ha de desenvolupar la seua funció sense delinquir, sense robar i sense burlar-se de les persones a qui se suposa que representa i per a qui se suposa que treballa.

En la moció que hui portem, els demanem que retirem totes les plaques o símbols commemoratius dedicats a polítics condemnats per corrupció.

En concret, demanem en el segon punt la retirada de la placa commemorativa de la inauguració de la piscina coberta del 10 d’abril de 2001 pel que llavors era el president de la Generalitat Valenciana, Eduardo Zaplana.

En este punt m’agradaria autoesmenar-me i afegir també les plaques dels centres de salut de l’avinguda Albaida i del Barranquet i convidar l’equip de govern i resta de companys i companyes del consistori a proposar les plaques que conega.

Ahir mateix, la titular del Jutjat d’Instrucció número 8 de València, que instrueix el cas Erial, va acordar l’embargament de diners en efectiu, propietats immobiliàries i vehicles de l’exministre i expresident de la Generalitat, Eduardo Zaplana, que com sabem està en presó preventiva des del 24 de maig.

En concret, un Audi Q7 i un Audi Q3, una col·lecció de rellotges d’alta gamma, 18.000 euros en efectiu trobats per la UCO a sa casa i un xalet a Benidorm. Tot per un valor de 435.000 euros. Una quantitat ridícula si tenim en compte les quantitats que es barallen en les investigacions.

Al senyor Zaplana se l’investiga en el cas Erial pels delictes de blanqueig de capitals, suborn, prevaricació, malversació de cabdals públics, tràfic d’influències, frau en la contractació, delicte fiscal, falsedat documental, associació il·lícita per a delinquir i grup criminal. Tot açò sense tindre en compte on quedava Ontinyent per al senyor Zaplana mentre va ser president de la Generalitat. Perquè sembla que només recordava Ontinyent quan havia de vindre a alguna inauguració o que li feren palmes.

A Zaplana se l’acusa de tindre més de 10 milions d’euros en diners en negre amagats en diversos paradisos fiscals. Segons les investigacions publicades en premsa, almenys 6,4 milions els va cobrar de mordidas de dos nebots de Juan Cotino, expresident de les Corts Valencianes i exconseller de Benestar Social del PP, imputat al cas Gürtel pels presumptes delictes de prevaricació, tràfic d’influències, malversació de cabals públics i suborn.

Hem arribat un punt en què estem tan acostumats a escoltar estes barbaritats que sembla que estem immunitzats i no reaccionem. Però no. Personalment, i com a portaveu de Compromís, em negue a assumir açò com a una part més de la política. Açò és molt molt greu.

Cal continuar netejant de dalt a baix les institucions i cal tornar la dignitat a la política. I això passa per fer justícia als jutjats, evidentment, però també a l’administració, i ací al plenari. Tots nosaltres tenim l’obligació moral de recordar a les persones a qui representem que açò no és ser polític. Que açò no és el que tots els polítics fan. No som tots igual.

Per això, de veritat que em sap mal per la senyora Pastor, quan en alguna ocasió m’ha dit que sempre estic igual, que sempre els estem recordant el passat. Doncs sí… i de veritat que em sap mal. Per vostè, eh? Pel seu partit no. Però és que açò que han fet no té nom… sense anar més lluny, un dels actes de la campanya del Partit Popular del 2007 a Ontinyent va ser pagada amb diners de la trama Gürtel.

Jo, mire, li promet a la senyora Pastor, davant de tots, que el dia que tornen tots els diners que ens han furtat als valencians i valencianes, em donaré per satisfeta i ja no els ho recordaré més, va.

De moment, no podem consentir que Ontinyent continue fent honor a persones que tant han maltractat i maltracten la nostra ciutat, no podem mantindre cap honor a qui no el mereix.

No hi ha cap llei ni normativa que ens obligue a mantindre estes plaques ni a rendir honors.

Som nosaltres, com a representants directes del ontinyentins i ontinyentines qui decidim si mantenim estos honors o no. Nosaltres pensem que no. Esperem que vostès també, i per això els demane el vot a favor.

Sílvia Urenya
Portaveu de Compromís per Ontinyent