2017 és un any en què, com sempre, a Ontinyent passaran coses bones i d’altres no que no ho són tant. La vida és així, què hi farem! Però és ben cert que hi ha dues notícies que recentment han causat una miqueta de revol entre amplis sectors de la joventut ontinyentina: la fi dels festivals Diània i Meruts, que tants bons moments d’oci han donat a milers de joves d’Ontinyent, la comarca i el país.

Primer vam saber que la Pasqua ontinyentina deixaria de comptar amb el Diània, un festival de música alternativa que, a més de potenciar els grups de la terra i demostrar el gran dinamisme cultural amb què tenim la sort de comptar a les nostres comarques, feia tallers, xarrades i activitats dirigides a l’extensió de la cultura en el sentit més ampli de la paraula, així com a la difusió de la consciència crítica davant els problemes socials. I sobretot, suposava tot un focus d’atracció de gent a la nostra ciutat: joves vinguts d’arreu de les Comarques Centrals, de tot el País Valencià i fins i tot de territoris veïns, visitaven Ontinyent per passar les vacances de Pasqua envoltades de música, festa i bon ambient. Després, fa una setmana, coneixíem la fi del pioner Meruts Festival, que havia de complir 10 anys posant una nota de color important a la setmana de Festes de Moros i Cristians, exercint com a pol d’atracció i capitalitat comarcal de la nostra ciutat.

La presència del Diània i el Meruts Festival a Ontinyent ha tingut efectes molt positius per a la nostra ciutat: per primera vegada, el poble no es quedava buit de joves que abans havien de viatjar a poblacions veïnes, especialment costaneres, per passar els dies de Pasqua, amb el perill que això pot implicar en haver d’usar cotxes privats els dies de festa. Per si fóra poc, l’impacte econòmic que genera un festival d’aquestes característiques en sectors com l’hostaleria, el xicotet comerç i alguna gran superfície és molt important, i si no que pregunten als comerciants del Llombo i de Sant Rafel per l’afluència als establiments aquells dies.

Malauradament, el Diània i el Meruts Festival ens han dit adéu enguany. Els diversos col·lectius encarregats de l’organització, que amb la millor intenció i dedicació han aportat tant a la capital de la Vall d’Albaida, varen anunciar que el 2017 no hi hauria Festival. Després de tres i deu anys consolidant-se com un referent a Ontinyent, fruit d’un treball admirable i un esforç immens de col·lectius com l’Assemblea de Joves Meruts, tots dos festivals han hagut de dir adéu.

D’una banda, entenc perfectament que les motivacions dels diversos col·lectius organitzadors poden canviar, i estic segur que els seus esforços es dirigiran cap a tasques tan necessàries o més per a la potenciació d’un moviment de gent jove culta i amb capacitat crítica a la nostra ciutat. Respecte i admire els i les joves que s’impliquen i participen del teixit associatiu de la nostra ciutat, perquè són el motor capaç d’enriquir un Ontinyent que ha de caminar amb pas més ferm si vol ser la ciutat capital de comarca, capdavantera, moderna, diversa, oberta, tolerant i innovadora que ens mereixem tots els ontinyentins i ontinyentines.

Ara bé, d’altra banda, em pregunte si des de l’Ajuntament s’han posat tots els mitjans necessaris per intentar que un atractiu important de la nostra ciutat com estos dos festivals no desapareguera, almenys de moment, del panorama cultural valencià. M’ho pregunte perquè seria molt trist que no hi haguera hagut voluntat política per ajudar a mantenir-los, tenint en compte l’experiència del Festivern, un altre festival que va començar a caminar a Ontinyent, però va ser desterrat de la ciutat per una majoria absoluta, en aquell cas la del PP, no fóra cas que el seu potencial cultural i crític posara en perill un govern cegat pel poder absolut. Actualment, el Festivern se celebra a Tavernes, atrau més de 10.000 joves per celebrar el Cap d’Any i té un impacte econòmic a l’hostaleria i comerços que sobrepassa el mig milió d’euros en tan sols tres dies. Uns beneficis molt importats, tenint en compte la situació econòmica en què es troba la nostra comarca.

Per acabar, vull agrair des d’ací la gran tasca de totes les persones i entitats que amb la unió dels seus esforços, amb molta il·lusió, imaginació, i majoritàriament amb el seu treball desinteressat, han aportat durant tant de temps dos esdeveniments lúdics i culturals tan importants per a Ontinyent, la Vall d’Albaida i el País Valencià. Esperem reviure prompte eixos grans moments, envoltats de bona gent i bona música.

Nicolau Calabuig
Portaveu Comarcal de Compromís