nico-alberto-palomaEl passat cap de setmana el col·lectiu de Joves amb Compromís va participar activament als actes del 25 aniversari del Consell Local de la Joventut d’Ontinyent que començaven divendres amb la inauguració del nou Casal Jove al carrer Ramon Llin.

Després de l’acte inaugural, que incloïa la lectura d’un manifest llegit pel president del CLJO Natxo Mollà, s’encetava una taula redona per parlar de les estratègies i ferramentes per aplicar polítiques de joventut, igualtat i participació a Ontinyent en la que participaven Alberto Ibáñez (Secretari Autonòmic d’inclusió i de l’Agència Valenciana de la Igualtat i Director General de l’Institut Valencià de la Joventut), Francisco J. Marco (President del CJPV), Maria Fuset (representant del CLJO) i Katty Usiña (Regidora de Joventut).

Dissabte al llarg del dia es va comptar amb un Skatepark amb música, concursos i obsequis; i de vesprada tenia lloc la VI Fira d’Associacions, en la qual van participar els joves valencianistes, i també l’actuació en directe del grup de joves ESiR. Més tard tenia lloc una xerrada a càrrec de les Merudes i Més que dones i per concloure s’organitzava un sopar popular amenitzat per una xaranga.

div-25a-cljo dissabte-25a-cljo

MANIFEST 25 ANIVERSARI CLJO

Han passat ja 25 anys des que un grup de joves va decidir donar vida a una xarxa democràtica de participació juvenil local. Així és com el 24 de setembre de 1991, amb l’objectiu ferm de realitzar propostes que milloren la vida dels i les joves de la ciutat, comença la trajectòria del Consell Local de la Joventut d’Ontinyent.

Amb els anys, i superant nombrosos canvis de seu, les entitats van créixer, i amb elles diferents generacions de joves amb inquietuds i amb ganes de construir, del voluntariat, un Ontinyent millor.

L’any 2010, una retallada pressupostària i la pèrdua de confiança amb el CLJO per part de l’administració local va deixar tancat, a pany i clau, tot l’esforç invertit per molts i moltes joves membres i col·laboradores de l’entitat.

Però, aquest incident no fa que el jovent local es rendisca. Així, un any després, en 2011 un grup de joves decideix rescatar el consell de la joventut i proporcionar-li activitats i protagonisme en el desenvolupament de la joventut.

Després de molts esforços, molts daltabaixos i la implicació de les diferents associacions i col·lectius, el CLJO hem aconseguit assolir una mínima programació d’activitats anuals que abracen des de l’oci, com el cas de la Pasqua Jove i el Nadal Jove; a la visibilització i el foment de l’associacionisme, en els seus diferents models, amb la Fira d’Entitats; el desenvolupament de projectes socioeducatius com l’Estiu Jove i el grup de joves Activa’t; les activitats que donen pas a la reflexió, com el concurs d’Escriptura, o les campanyes de denúncia i sensibilització sobre la situació del jovent ontinyentí amb #Volemtornar?!.

A més, no hem dubtat en involucrar-nos en el Consell de la Joventut del País Valencià, ja que entenem que compartim projectes i reivindicacions conjuntes que cal defendre units, així com formar-hi part activament del grup de la xarxa de consells locals, que possibilita a més, ampliar la perspectiva de les nostres polítiques de joventut en comparació amb la dels nostres territoris germans, Catalunya i Illes Balears.

Si girem el cap i mirem enrere, veurem un camí fet amb la visió de diferents sensibilitats que han treballat per aportar la seua visió d’un Ontinyent diferent i que hui, volem aprofitar per a agrair a totes les persones joves que ho han fet possible. Ara, mirant on estem, literalment, en aquest espai, esperem que siga el definitiu per poder continuar treballant.

Cert és que s’ha aconseguit molt, però cert hi és també que manquen moltes coses més, de fet, les més importants. I ací, cal que nosaltres mateixes fem una reflexió sobre el nostre paper reivindicatiu i propositiu per a agafar forces i planificar el futur i la renovació del nostre consell. Ontinyent som una ciutat de 35621 habitants, dels quals 6608 som joves, és a dir, entre 14 i 30 anys representem el 18,55% de la població. (o això es considera a la llei) on mai, i insistim, mai, hi ha hagut un Pla Jove. Moltes han sigut les promeses de crear-lo, però la veritat és, que hui en dia, no comptem amb una estratègia clara, basada en l’anàlisi de la realitat juvenil, que permeta intervenir de forma coherent i coordinada els diferents agents implicats.

Totes mereixem tindre uns serveis de qualitat, un òrgan que ens represente, igualtat d’oportunitats i la confiança de poder afrontar el present d’una ciutat, però sobretot, el futur d’aquesta, que sols el tindrà si intervenim hui amb polítiques transversals i efectives. S’inverteix suficient pressupost destinat a joves, és suficient per a atendre les seues necessitats? Què es fa per a què el jovent ontinyentí es quede?, i per poder dir que la coordinació de les polítiques de joventut han sigut realment efectives?
Estem cansades de repetir que som el futur, però sobretot, el present. Per això, hem d’obrir el meló i qüestionar si aquest és el millor camí que Ontinyent pot realitzar pel jovent ontinyentí. Seguim lluitant per aconseguir la dotació de recursos per a un Espai Jove ben equipat; un Pla de Joventut Local que, amb la filosofia de ciutat educadora, compte amb la implicació de les diferents regidories, cosa que ha d’anar acompanyat d’un pressupost; la figura d’un o una tècnic de joventut, entre altres recursos.

Avui celebrem 25 anys de joventut des del qüestionament, el debat i la reflexió. Volem agrair la presència de l’Ajuntament d’Ontinyent, al Secretari Autonòmic d’Inclusió i de l’Agència Valenciana de la igualtat i Director de l’Institut Valencià, al president del CJCV, i a tota la ciutadania en general. Però, enfront de tot, volem felicitar a totes i tots aquells joves qui han pogut fer possible que el Consell continue viu i actiu. I motivar a tota aquella joventut, associada o no, a què s’aprope al Consell i construïsca, junt amb nosaltres, els nous reptes.

Perquè són 25 anys de lluita, 25 anys de joventut.

Gràcies per assistir.