Josep Francés proposa crear un recàrrec de fins al 50% de l’IBI a entitats bancàries i immobiliàries que mantinguen vivendes desocupades de manera permanent.

La coalició COMPROMÍS PER ONTINYENT, a través de la Regidoria d’Hisenda, va a presentar al plenari de l’Ajuntament de la ciutat una proposta per tal que els tècnics municipals estudien la modificació de l’ordenança de l’IBI per aplicar un recàrrec del 50% a les vivendes desocupades permanentment que siguen propietat d’entitats bancàries i/o empreses immobiliàries.

El portaveu del grup municipal de COMPROMÍS, Josep Francés, explicava que aquesta modificació es realitzaria en la pròxima revisió de les ordenances fiscals, i estaria avalada per l’article 72 de la Llei Reguladora d’Hisendes Locals, que permet que els ajuntaments puguen exigir un recàrrec de fins el 50% de la quota líquida de l’impost als immobles d’ús residencial que es troben desocupats amb caràcter permanent. Tal com explica el també regidor d’Hisenda, “milers de famílies s’han vist desposseïdes del seu habitatge habitual com a conseqüència d’una llei hipotecària injusta i de la cobdícia del sistema financer que en alguns casos han utilitzat fins i tot estratagemes obscures que els ha permés la llei, com les clàusules sol, que blinden els interessos que cobren els bancs als particulars malgrat que els interessos baixen, entre d’altres”.

Per la seua banda, el representant de COMPROMÍS a la Comissió Mixta de Desnonaments d’Ontinyent, Vicent Xavier Vila, afegeix que “si és greu el desnonament, també ho és que l’habitatge deixe de complir la funció social que la Constitució li atorga, cometent-se una segon injustícia ja que una vegada embargats aquests habitatges queden en mans de les entitats financeres que prefereixen mantenir-los desocupats abans que facilitar l’ús pels antics propietaris mitjançant el seu lloguer a preu raonable. D’aquesta manera, l’habitatge queda convertit únicament en mercaderia i deixa de respondre als interessos de la ciutadania convertint-se en un objecte per a l’especulació dels bancs”.

Per tot això, des de COMPROMÍS es proposa estudiar la forma de gravar a bancs i immobiliàries per mantenir estes vivendes buides, “ja que el dret a la vivenda és un dret constitucional del qual en aquests moments no gaudeixen amples capes de ciutadanes i ciutadans del nostre país, el tema és de la màxima urgència i cal buscar solucions viables des dels ajuntaments”, destaquen.