Els treballs permeten recuperar la vistositat de la pedra llaurada i evitar el seu progressiu deteriorament.

L’associació cultural La Nostra Terra d’Ontinyent ha anunciat la finalització dels treballs de restauració de la làpida original de la tomba del pintor Aureli Blasco Maicas (1838-1891), soterrat fins l’any passat a Madrid, la qual es trobava en estat de conservació bastant precari. La intervenció i posterior col·locació de la peça funerària, de finals del segle XIX, al nou emplaçament del cementiri municipal d’Ontinyent, s’ha dut a terme per tècnics de l’Institut Interuniversitari de Restauració del Patrimoni de la Universitat Politècnica de València i ha comptat amb la col·laboració de La Nostra Terra i l’Ajuntament d’Ontinyent.

Es tanca així un procés de recuperació de la figura de l’oblidat pintor ontinyentí Aureli Blasco Maicas, que va començar quan les seues despulles van ser localitzades en un cementiri de Madrid, just als 120 anys de la seu mort, i foren traslladades al cementiri municipal d’Ontinyent, on descansen definitivament des del diumenge 13 de novembre de 2011. Eixe dia es va celebrar un acte d’homenatge al difunt pintor en què van participaran La Nostra Terra i el Govern d’Ontinyent, que va gestionar el trasllat de les restes de Blasco Maicas fins a Ontinyent.

Segons l’informe de restauració, la làpida, realitzada al voltant de l’any 1891 per al difunt Aurelio Blasco, està llaurada sobre una pedra calcària, de composició carbonatada i color gris negre. El seu estat de conservació, després de llargs anys d’exposició a la intempèrie (llum del sol, pluja, entre uns altres) feia veure la superfície de la làpida modificada en el seu color. A tot açò s’han unit les intervencions inadequades derivades de l’aplicació de ceres, abrillantadores i productes de neteja, així com actes vandàlics improcedents manifestats a través de taques corrosives, colps i espais on falta el volum. El criteri d’intervenció, en tractar-se d’una làpida funerària, s’ha centrat a retornar-li la seua funcionalitat estètica a través del màxim respecte, mínima intervenció i reversibilitat dels materials. El tractament dut a terme s’ha centrat en una primera neteja mecànica eliminant restes de morters i pols superficial, seguida d’una neteja química de neutralització extraient les restes d’adhesius i taques corrosives. Tot seguit, s’ha desenvolupat una neteja integral de la superfície de l’obra aconseguint una homogeneïtzació estètica del conjunt; també s’ha aplicat una protecció general per l’anvers i revers, i finalment, també s’han reintegrat cromàticament el text escrit de la làpida.

El pintor Aureli Blasco va ser un dels personatges que, per diverses circumstàncies, ha passat desapercebut i desconegut durant molt de temps. Raó per la qual vam voler recordar-lo i traure’l a la llum després de tants anys de letargia en l’exposició amb què vam commemora el nostre 25 aniversari com a associació cultural pel juny de 2010 i que vam titular Els Il·lustres Oblidats i Desconeguts d’Ontinyent (I), que tan bona acollida va tindre per part de la ciutadania.

L’Ajuntament d’Ontinyent, que va ser qui va gestionar el trasllat, serà l’encarregat de la col·locació de la làpida en el nínxol en què va ser soterrat Blasco, al lateral esquerre de l’altar del cementeri municipal.