L’actriu Maria Juan i l’Assemblea Feminista Les Merudes han sigut guardonades als XXIII Premis Roure Valencià que lliura Compromís per Ontinyent

Parlament de Nicolau Calabuig, portaveu de Joves PV – Compromís per Ontinyent a l’acte de lliurament dels guardons de 2018:

“Dic Ontinyent i dic l’aigua corrent de rius i fonts, per sèquies i alcavors,
per llars i camps, indústries i molins, i per l’aljub – fondíssim – de l’enyor.

Dic uns carrers i evoque un món bullent de passejants i de trànsit fluint, però, també, d’un desori angoixant i massa gris, i escassesa de verd.

Dic uns camins i pense un paradís que uns han guanyat o que altres han perdut,
uns llocs, potser, que hem de reconquerir i compartir i trobar i estimar.

Dic uns barrancs i un paisatge de camps.
Dic una vall i unes serres voltant. Però jo sé que també dic la gent i l’amistat, i un col·lectiu anhel.

Dic Ontinyent i alce una acta de fe, anomenant, retrobant o evocant.
Però jo dic perquè vull escoltar
caminar junts, anar, recomençar.”

Benvolgudes guardonades amb els Premis Roure Valencià 2018, Maria Juan i Merudes d’Ontinyent.

He volgut començar aquesta intervenció amb un poema de l’ontinyentí David Mira i Gramage, un poema que es diu “Veig Ontinyent” i fa una lectura crítica de la nostra estimada ciutat que hui ens acull al sopar. Un poema que acaba amb una paraula interessant i transformadora, com és RECOMENÇAR. RECOMENÇAR implica reconèixer que cal fer un reset, partint de la situació present, per canviar allò que no ens agrada, allò que és manifestament millorable. Per consegüent, aquesta paraula duu implícit un significat crític i autocrític, dos elements fonamentals per impulsar cap endavant l’existència humana, la sana autocrítica que ens ajuda a avançar com a persones, tant des de la perspectiva individual, com col·lectivament.

Fa 22 anys que el valencianisme polític d’Ontinyent lliura aquest guardó del Roure Valencià com a reconeixement al treball de persones i entitats per la societat local i comarcal, un premi instituït el 1996 i que des de 2012 atorguem com a Compromís.

A més, els últims anys, amb el gran creixement pel que fa a militància i activitat en el nostre col•lectiu jove que va conduir a la constitució de Joves PV – Compromís Ontinyent, també hem instaurat el Premi Roure Jove, que entreguem a persones i entitats que destaquen per la defensa dels valors del valencianisme, la justícia social, la sostenibilitat ambiental o, com és el cas, la lluita per la igualtat real i efectiva entre dones i homes, el feminisme.

La raó principal per la qual enguany, des de Joves PV – Compromís per Ontinyent hem decidit atorgar el Premi Roure Valencià 2018 a l’Assemblea Feminista Les Merudes d’Ontinyent, és precisament aquesta crítica que ens ajuda a avançar i a ser millors. La seua impagable tasca en defensa de la igualtat, contra la violència masclista, pel gran treball de lluita per la sororitat entre les dones i per totes les mobilitzacions que han promogut per visibilitzar la necessitat d’un canvi en la nostra societat en tots aquests aspectes, un canvi que es va reivindicar massivament en la històrica manifestació del 8 de març d’enguany als carrers de tots els pobles i ciutats valencianes i d’arreu de l’Estat. Una vegada més, volem posar de manifest el nostre suport actiu a totes les persones, especialment a les dones que donen un pas endavant per transformar les desigualtats que encara es troben massa presents en la nostra societat, on el número de dones assassinades per la violència del terrorisme masclista és inacceptable en ple segle XXI, i encara hui en dia hi ha dones que cobren menys que els homes per fer la mateixa faena.

Creiem que és un bon moment per agrair a Les Merudes la seua tasca per uns valors en els quals confluïm plenament, considerem com a propis i consubstancials a la nostra lluita política per la transformació social de la ciutat, la comarca i el País. Cadascuna des del seu àmbit, les nostres organitzacions comparteixen objectius i, sobretot, tenen en comú una qüestió fonamental: el valor de les persones, de les dones i els homes que caminen lliurement trencant rols i estereotips cada dia més anacrònics, guanyant batalles amb la paraula per bandera i la constància exigent però pacient com a virtut.

Per tot això i perquè ens ajuden a passar de somiar un futur millor a construir-lo dia a dia, creiem que Les Merudes mereixen aquest guardó, perquè alhora que sacsegen consciències i promouen l’esperit crític, representen els millors valors de la societat ontinyentina que lluita tots els dies per les causes justes que ens ajuden a viure i conviure en pau i harmonia.

Moltes gràcies!

Nico Calabuig i Serna